• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Kan banken säga upp mitt bolån pga skuldsaldo?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nickenyfiken

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
15 Januari 2013
Meddelanden
305
Mottagna reaktioner
90
Poäng
267

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Det står att de har rätt att säga upp avtalet om:
a.) det finns synnerliga skäl (vad de menar med det står inte angivet)
b.) om man är sen med betalningar mer än en månad.

Står under punkt 10.3:
Ja då är det i såna fall endast den första punkten . Sen är ju frågan om det är synnerliga skäl . Ska jag vara helt ärlig nu så kanske hade jag försökt sälja det och skaffa annat boende . Det kan ju vara så att värdet går upp eller att ni amortera ner bolånet och då helt plötsligt går det att utmäta och sälja . Inte kul då att behöva hitta något snabbt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Jag undrar om banken har rätt att säga upp ett bolån pga skuldsaldo hos KFM? Skulderna hos KFM är inte kopplat till bolånet och betalningarna på bolånet har skötts till punkt och pricka. Vår bank tycker att vi ska sälja pga skuldsaldo. En av två låntagare som har skuldsaldo.
Nej
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Synnerliga skäl är inte att man har skulder hos kfm. Herregud vad mycket som skulle säljas om det var så.

Synnerliga skäl skulle möjligen kunna vara värdering, att säkerheten tappar i värde till under belåningen
 

Nickenyfiken

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
15 Januari 2013
Meddelanden
305
Mottagna reaktioner
90
Poäng
267
Synnerliga skäl är inte att man har skulder hos kfm. Herregud vad mycket som skulle säljas om det var så.

Synnerliga skäl skulle möjligen kunna vara värdering, att säkerheten tappar i värde till under belåningen
Ok. Ja jag blev lite konfunderad när de ringde och pratade om att de funderar på att säga upp lånet pga skuldsaldo. Och att fastighetens värde sjunkit beror enbart på marknaden och det anses inte som skäl för att säga upp lånet. Det står i villkoren. Jag kommer givetvis fråga banken på vilka grunder de kan säga upp krediten. Känns som ett hot men vi får väl se vart det slutar. Blir bara så less. Har kämpat med ökade kostnader i 1,5 år nu och prioriterar alltid boendet och har aldrig varit sen med en betalning till dem under all år vi haft lån hos dem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp